Róme a Júlia v Štátnom divadle

Autor: Lýdia Vargová | 10.1.2011 o 14:59 | (upravené 10.1.2011 o 17:12) Karma článku: 2,52 | Prečítané:  426x

 

Mnoho ľudí na otázku, čo je krása, určite odpovie, krása je Romeo a Júlia. Hra, ktorá prekonala všetky doby. Možno preto, že je o láske, a to rozhodne prekonáva všetky ostatné estetické objekty. Čo krajšie a viac stvárňované si viete predstaviť.

Pokiaľ ide o estetické kategórie, pre tento príbeh by som si v akomkoľvek jeho spracovaní vybrala tieto:  tragický, vznešený a krásny.

To, že táto téma má toľko verzii, kladie obrovskú záťaž na autora, ale zároveń to vyvoláva u diváka väčšie očakávania. Očakávate, ako sa autor pohraje, čo nové vymyslí a čo ponechá tak, ako to sám dávny autor skomponoval.

Ja som šla na toto predstavenie s vedomím, že to bude niečo, čo som už mnohokrát videla, čítala a počula, spracované trochu inak. A bolo. Tentokrát šlo o balet, nie o divadelnú hru, ako sme zvyknutí. To znamená, že tvorcovia vsadili len na hudbu a tanec. Ktoré na môj vkus trochu slabo vyjadrili, aspoň v centrálnych scénach (napr.: scéna s balkónom) veľkoleposť samotného diela, i vášeň, o ktorej dielo je. Tanečníci boli naozaj technicky výborní, ale v niektorých pasážach by som napríklad namiesto jednej piruety dala dvojitú, práve preto, aby to malo väčšie „grády" (ako sa hovorí).

Čo bolo pre mňa zaujimavé, na čom sa podpísala hlavne moderná doba, bola scéna. Divadelné kulisy, ktoré zvyčajne dotvárajú umelecký dojem. Tentokrát si autor pomohol  modernou technikou. Premietal obrazy, fotky na sivé steny.  Obrazy boli myšlienkovo spriaznené so situáciou a dejom. Neskutočne dobrý nápad, ako ušetriť. Len či je v službách estetiky snaha ušetriť. To je problém modernej doby. Čím viac modernizujeme všetko, čo nám príde pod ruky, neobišlo to ani  umenie, tým menej estetické = krásne to je. Aspoň podľa môjho názoru. Je to možno praktickejšie a uľahčuje nám to život, čo aj majú všetky novoty robiť, ale do mojej definície umeleckého to už nezapadá.

Najväčší umelecký zážitok ponúkala videoprojekcia, ktorá sa objavila na scéne počas už spomínanej slávnej balkónovej scény. Romeo a Júlia ostali stáť v nemom užase a ich prácu prevzala filmová projekcia. Tá bola naozaj uchvatná a strhujúca. Dvaja milenci, veľmi decentne a vkusne nahí, ktorí sa dotýkali a preplietali v rytme hudby, všetko spolu neuveriteľne ladilo. Mne osobne sa to naozaj veľmi páčilo.

Na mojom kladnom pocite, keď som odchádzala sa podpísal aj fakt, že milujem balet, a tak som ocenila, že to bolo práve tanečné divadlo. Potom mi už ani nevadila predvídateľnosť deja, či otrepanosť témy. Pretože som neustále čakala ako to zatancujú. A na môj vkus to zatancovali naozaj pôvabne. Dovolím si vyzdvihnúť a oceniť Júliu, ktorej sa v tomto predstavení zmocnila Olesia Makarenko Sevastianova. Vynikala ani nie tak v zaláskovaných častiach, ale v tých najzúfalejších, čiže v závere, keď ich veľká láska bola v ohrození, keď dokonca zomierala. V týchto tanečných výstupoch bol jej tanec aj po výrazovej stránke naozaj presvedčivý.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?