reklama

Róme a Júlia v Štátnom divadle

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Mnoho ľudí na otázku, čo je krása, určite odpovie, krása je Romeo a Júlia. Hra, ktorá prekonala všetky doby. Možno preto, že je o láske, a to rozhodne prekonáva všetky ostatné estetické objekty. Čo krajšie a viac stvárňované si viete predstaviť.

Pokiaľ ide o estetické kategórie, pre tento príbeh by som si v akomkoľvek jeho spracovaní vybrala tieto: tragický, vznešený a krásny.

To, že táto téma má toľko verzii, kladie obrovskú záťaž na autora, ale zároveń to vyvoláva u diváka väčšie očakávania. Očakávate, ako sa autor pohraje, čo nové vymyslí a čo ponechá tak, ako to sám dávny autor skomponoval.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja som šla na toto predstavenie s vedomím, že to bude niečo, čo som už mnohokrát videla, čítala a počula, spracované trochu inak. A bolo. Tentokrát šlo o balet, nie o divadelnú hru, ako sme zvyknutí. To znamená, že tvorcovia vsadili len na hudbu a tanec. Ktoré na môj vkus trochu slabo vyjadrili, aspoň v centrálnych scénach (napr.: scéna s balkónom) veľkoleposť samotného diela, i vášeň, o ktorej dielo je. Tanečníci boli naozaj technicky výborní, ale v niektorých pasážach by som napríklad namiesto jednej piruety dala dvojitú, práve preto, aby to malo väčšie „grády" (ako sa hovorí).

Čo bolo pre mňa zaujimavé, na čom sa podpísala hlavne moderná doba, bola scéna. Divadelné kulisy, ktoré zvyčajne dotvárajú umelecký dojem. Tentokrát si autor pomohol modernou technikou. Premietal obrazy, fotky na sivé steny. Obrazy boli myšlienkovo spriaznené so situáciou a dejom. Neskutočne dobrý nápad, ako ušetriť. Len či je v službách estetiky snaha ušetriť. To je problém modernej doby. Čím viac modernizujeme všetko, čo nám príde pod ruky, neobišlo to ani umenie, tým menej estetické = krásne to je. Aspoň podľa môjho názoru. Je to možno praktickejšie a uľahčuje nám to život, čo aj majú všetky novoty robiť, ale do mojej definície umeleckého to už nezapadá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najväčší umelecký zážitok ponúkala videoprojekcia, ktorá sa objavila na scéne počas už spomínanej slávnej balkónovej scény. Romeo a Júlia ostali stáť v nemom užase a ich prácu prevzala filmová projekcia. Tá bola naozaj uchvatná a strhujúca. Dvaja milenci, veľmi decentne a vkusne nahí, ktorí sa dotýkali a preplietali v rytme hudby, všetko spolu neuveriteľne ladilo. Mne osobne sa to naozaj veľmi páčilo.

Na mojom kladnom pocite, keď som odchádzala sa podpísal aj fakt, že milujem balet, a tak som ocenila, že to bolo práve tanečné divadlo. Potom mi už ani nevadila predvídateľnosť deja, či otrepanosť témy. Pretože som neustále čakala ako to zatancujú. A na môj vkus to zatancovali naozaj pôvabne. Dovolím si vyzdvihnúť a oceniť Júliu, ktorej sa v tomto predstavení zmocnila Olesia Makarenko Sevastianova. Vynikala ani nie tak v zaláskovaných častiach, ale v tých najzúfalejších, čiže v závere, keď ich veľká láska bola v ohrození, keď dokonca zomierala. V týchto tanečných výstupoch bol jej tanec aj po výrazovej stránke naozaj presvedčivý.

Lýdia Vargová

Lýdia Vargová

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kto som? Príliš ťažká otázka. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu